Lär dig virka c2c – Del 1

Jag har sett flera personer fråga om corner to corner tekniken i olika grupper på Facebook och jag minns hur klurigt jag tyckte det var när jag skulle lära mig virka c2c. Det är inget svårt egentligen (fast är något det när man kan det ;), bara man kommer på hur man ska göra.

Därför tänkte jag ha en liten ”skola” där jag visar hur man virkar c2c. Denna första delen kommer vi göra en enkel kvadratisk ruta, det är det allra lättaste så därför börjar vi med det. Jag kommer även förklara hur man läser ett c2c-diagram.

IMG_1194.JPG

Corner to corner är precis vad det låter som – man virkar små ”block” på diagonalen, där man ökar med ett block för varje varv man gör. När man tycker att rutan är tillräckligt stor börjar man minska på varje rad.

När man virkar corner to corner så finns det inga ”vanliga” varv, utan alla varv består av ökning eller minskning. Att minska innebär helt enkelt att man inte ökar mer och därför blir projektet inte större/bredare/längre. (När man virkar en rektangel så ökar man på ena sidan och minskar på andra tills projektet är så långt man vill ha det, men mer om det i del 2).

Under varje bild har jag skrivit och förklarat vad som händer på bilden. Förhoppningsvis kan du själv virka ett enkelt c2c projekt i slutet av denna delen.

IMG_2042 - kopia

1. Börja med att göra 6 luftmaskor.

IMG_2043

2. I fjärde luftmaskan från nålen virkar du 1 stolpe.

IMG_2044

3. Gör stolpar i nästa 2 luftmaskor med. Nu är ditt första block färdigt, och den första raden, eftersom vi virkar på diagonalen.

IMG_2045
4. Dags att börja på rad 2. Virka 6 nya luftmaskor och upprepa steg 1-3, som jag visar igen på de kommande bilderna.

IMG_2046

5. I fjärde luftmaskan från nålen virkar du 1 stolpe.

IMG_2047
6. Gör stolpar i nästa 2 luftmaskor med. Nu har du gjort första blocket på varv 2 och eftersom man ökar med 1 block för varje varv så är det 1 block kvar på detta varvet.

IMG_2048

7. Vänd upp det första blocket du gjorde så du får avigsidan upp och luftmaskbågen (från de 3 luftmaskorna på förra varvets block) uppåt mot virknålen.
IMG_2049

8. Gör en smygmaska i luftmaskbågen på ditt första block.

IMG_2050 9. Gör 3 luftmaskor.

IMG_2051
10. och sen 3 stolpar om luftmaskbågen.

IMG_2052 11. Nu är varv 2 klart, dags att göra 6 luftmaskor igen,

IMG_2053

12. och sen 3 stolpar med start i den 4:e luftmaskan från nålen.

IMG_2054 13. Vänd på blocken som är gjorda, så att avigan på förra varvet kommer uppåt.

IMG_2055
14. Vinkla arbetet så du kan göra en smygmaska om luftmaskbågen på förra blocket. Gör sedan 3 luftmaskor och 3 stolpar om luftmaskbågen (samma som steg 8-10).

IMG_2056 15. Virka nu vidare på samma sätt (sm om lmb, 3 lm, 3 st om lmb) tills du kommer till slutet på varvet. (På bilden är 3 varv klara). Då är det dags att göra 6 nya luftmaskor. Fortsätt likadant som tidigare (från 11-15).

IMG_2057

16. Nu är rutan så bred som jag vill ha den, då är det dags att börja minska.

IMG_2058 17. Vänd på ditt arbete så du får avigan från förra varvet uppåt.

IMG_2059

18. 3 smygmaskor, i stolparna på blocket du precis har gjort, (minskning).

IMG_2060

19. Smygmaskor om luftmaskbågen, 3 luftmaskor, 3 stolpar om samma luftmaskbåge.

IMG_2061
20. Fortsätt likadant hela varvet, (sm om lmb, 3 lm, 3 st om lmb.)

IMG_2063 21. Vänd på arbetet så du kan börja på ett nytt varv.

IMG_206422. Smygmaskor i de 3 stolparna. Här ser du tydligare hur minskningarna fungerar, kanten till vänster och översta kanten får raka linjer tack vare att man inte ökar på med fler block på varvet.

IMG_2065

23. Nu kan ni det här 🙂 smygmaska om luftmaskbågen, fortsätt sedan med 3 luftmaskor, 3 stolpar om samma luftmaskbåge.

IMG_2066

24. Fortsätt likadant hela varvet ut. Gör en smygmaska om den sista luftmaskbågen. Vänd sedan på ditt arbete och börja om med smygmaskor i stolparna osv.

IMG_2067 25. Nu har jag bara ett varv kvar. Dags att göra smygmaskor i de 3 stolparna, smygmaska om luftmaskbågen, 3 luftmaskor, 3 stolpar om samma luftmaskbåge.

IMG_2068

26. Avsluta med en smygmaska om sista luftmaskbågen. Nu har du har gjort en ruta med corner 2 corner tekniken (Y).

Läsa c2c diagram

När man virkar corner to corner så utgår man från nedre högra hörnet och virkar diagonalt upp till det översta vänstra.

Vissa c2c projekt har skrivna instruktioner, som jag har till min regnbågs hjärtefilt (se inlägget här). Då ser texten ut något i stil med R41: 11B, 15V, 15B. R41 betyder att vi är på rad 41. Siffrorna visar hur många block som ska göras. Bokstäverna efter siffrorna representerar en färg (i detta mönstret är B-blå och V-vit). På denna raden ska man alltså göra 11 blå block, 15 vita block och sen avsluta med 15 blå block.

Skriva instruktioner till ett c2c mönster är väldigt bra för då slipper man sitta och räkna på själva grafen. Det gäller att vara noggrann och hålla koll på sina block, det är inte kul att inse några varv längre fram att man har fel färg på ett block. Då finns inget annat sätt än att riva upp.

rainbow_heart

(Grafen till min Hjärtefilt. Man börjar alltså nere i nedre högra hörnet, virkar diagonalt, när man når det övre högra hörnet börjar man minska.)

En av sakerna som är så häftigt med c2c är att man kan få så väldigt många olika uttryck men ändå bara virka rutor. Johanna/MijoCrochet har gjort en helt underbar filt som ni ser här nedanför.

14138593_1100817186633695_8998607308408719173_o
Johanna/MijoCrochets fina c2c filt

Har ni inte hälsat på hos Johanna/MijoCrochet så måste ni göra det. Hon har hur många fantastiska mönster som helst, på allt från sjalar och filtar till härliga glasunderlägg.

I Del 2 kommer jag visa hur man virkar en rektangulär ruta. Följ mig gärna på Facebookoch Instagram så missar ni inte när de olika delarna kommer ut. Min tanke är att nästa del ska komma upp efter helgen men jag lovar inget 😉

Eftersom detta är min allra första ”skola” så tar jag tacksamt emot tips på vad ni saknar, vad som är bra/mindre bra, så jag kan förbättra till nästa gång. Det är ju meningen att ni ska förstå det jag försöker förklara 😉 .

❤ Anna

 

 

28 reaktioner till “Lär dig virka c2c – Del 1

  1. Hej hej, vilken fantastiskt bra instruktion. Jag har redan virkat c2c, men nu blir jag lockad att prova efter diagram. Jättefint med hjärta i mitten.
    På återseende, ha en härlig virkhelg.
    Hälsningar Eva

    Gillad av 1 person

  2. Har nu virkat en liten ruta, totalt 13 varv. Måste testa om jag skulle klara det efter 30 års stickande. Det blev fint. Instruktionen med bilderna var strålande. Tack

    Gilla

  3. Hej och tusen tack för en kanonbra beskrivning.
    Det var dessutom himla roligt att virka de här ”blocken”. Jag stickar mest men nu väcktes virklusten och jag ska ge mig på en större filt i den här tekniken. Nu har jag virkat två pyttesmå filtar och det går så fort och är så skojsigt.
    Jag stickar annars oftast till välgörenhet och jag hoppas att det är ok för dig att jag länkar till dig från min blogg.

    Gillad av 1 person

    1. Så roligt att höra att du tycker om beskrivningen! Härligt att virklusten har väckts 😀 det går jättebra att du länkar från din blogg, jag blir bara glad. Hoppas du får en härlig helg.

      Gilla

  4. Tack för din ö lätt beskrivning. Testat en ruta nu. Men hur byta man färg? Måste bli mycket trådar?

    Gilla

  5. Tack för en bra beskrivning! 🤗 Har mest stickat i mitt liv, men kul att lära sig ngt nytt, även som snart 75-åring😉👍

    Gillad av 1 person

  6. Så pedagogiskt utförd handledninig vad gäller C2C av barnfilt Verkligen tackAnna Har tidigare
    virkat 12 plädar bestående av mormorsrutor Hädanefter väljer jag nog C2C mönster Corona har varit en prövotid för många och är fortfarande Jag är tacksam att jag kunnat handarbeta

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.