Lär dig virka c2c – Del 2

I del 1 (ni hittar den här) tog jag upp grunderna till c2c tekniken och visade steg för steg hur man virkar en vanlig ruta. I denna delen tänkte jag visa hur man virkar en rektangel samt hur man gör ett enkelt mönster och virkar det i c2c teknik.

I denna beskrivningen förutsätter jag att ni har tittat på del 1 och hänger med på hur man gör ökningar och minskningar.

IMG_2187

1. Här har jag börjat virka och nu är rutan så bred som jag vill ha den, 6 block. På bilden ligger rutan med ”fel” sida upp. Tittar man på första blocket som är längst ner till höger i bild så ser man att den ligger med avigan upp. Detta är något som kan vara väldigt förvirrande sen när man virkar efter en bild, då gäller det att hålla reda på vilken sida och vilket håll det egentligen är man virkar på. (Jag visar mitt tips att hålla koll lite längre ner).

IMG_2188

2. På denna bilden har rutan hamnat på rätt håll och jag har virkat mitt sjunde varv. Eftersom rektangeln ska vara 6 block bred så ska jag inte öka med ett sista block här. Istället vänder jag och gör smygmaskor i de 3 stolparna och i luftmaskbågen på blocket jag precis gjort.

IMG_2189

3. Nu börjar vi se den rektangulära formen. Jag är inte färdig än utan vill att den ska bli längre, alltså fortsätter jag att öka på höjden. Det gör jag genom att göra 6 lm . . .

IMG_2190

4. . . . 1 stolpe i fjärde luftmaskan och stolpar i nästa 2 luftmaskor. Fortsätt sedan som vanligt (sm om lmb, 3 lm, 3 st om lmb) fram till sista blocket på varvet.

IMG_2191

5. I sista blocket gör du som vanligt en sm om lmb (eftersom vi inte ska öka på denna sidan mer) och vänd på rektangeln. Fortsätt som vanligt med sm i de 3 st, sm om lmb, 3 lm, 3 st om lmb) tills rektangeln är så lång som du vill ha den.

IMG_2193

6. När rektangeln är så lång som du vill ha den, börjar du göra minskningar i båda sidorna (precis som på rutan i del 1). På bilden har jag minskat och har bara ett block kvar sedan är min rektangel klar.

IMG_2194

Min färdiga rektangel! Virkad med Scheepjes Soft Fun i den härliga färgen 2608 och virknål 4 mm. Alla färgerna av Soft Fun hittar du här hos Favoritgarner.se

Enkelt mönster i c2c

Här tänkte jag visa hur man kan rita upp ett eget mönster och virka efter det. Det kan vara väldigt klurigt att veta hur stort ett projekt blir när man ritar upp något själv. Givetvis beror det på vilket garn och virknål man använder, så för att ha lite koll brukar jag virka ett block och mäta det. Då vet jag hur stort varje block blir och kan anpassa bilden jag ritar efter det.

Jag har valt att rita upp ett litet hjärta, virkar jag ett block så är det 1,5 cm * 1,5 cm. Rutan jag har ritat består av 11 block, tar jag 1,5 * 11 så blir det 16,5 cm. Det kan vara ganska lagom för en ruta tycker jag.

IMG_2195

Som jag förklarade i del 1 så läser man c2c diagram på diagonalen, med början i det nedre högra hörnet. Varv 1 (och alla ojämna varv) läses alltså diagonalt uppifrån och ner medan varv 2 (och alla jämna varv) läses från nederkanten diagonalt uppåt. På bilden ovan har jag precis gjort klart varv 2.

IMG_2196

1. 7 gråa varv är gjorda. Varv 8 är det första varvet där jag ska använda två färger. 8 är ett jämnt tal, alltså läser jag diagrammet från åttan i nederkant och diagonalt upp mot åttan till höger. Då kan jag läsa ut att det ska vara 2 grå block, 4 rosa block och sen avsluta med 2 grå block. När jag gör färgbyte i c2c så virkar jag klart ett block, när jag ska göra sm om lmb så hämtar jag den nya färgen och fortsätter sedan med den.

IMG_2197

2. Nackdelen med flera olika färger mitt inne i arbetet och c2c tekniken är att man inte kan bära med sig den andra färgen. Man vill ju att rutan ska se likadan ut från båda sidorna. Detta löser man genom att ha flera små nystan. Jag brukar (beroende på hur stort projekt) rulla bollar och fästa änden med hårklämmor, då håller tråden sig på plats när man inte använder den färgen.

På bild 2 ser ni även hur jag håller reda på hur rutan ska ligga när den är på rätt håll 😀 Jag sätter helt enkelt en markör i högerkanten. Det kan nämligen vara lite förvirrande ibland att hålla reda på vilka block som ska vara i vilka färger, om man är på väg upp eller ner på ett varv osv. Jag brukar även ha en linjal eller liknande och dra ett streck genom de rutorna jag har gjort, då blir det lite lättare att hålla koll.

IMG_2198

3. Trådar kvar att fästa sen är rutan klar.

IMG_2201

Hjärtrutan är gjord med Scheepjes Soft Fun i färgerna 2608 och 2601 och virknål 4 mm.

Jag har inte planerat något fortsättning på c2c skolan. Är det något ni tycker jag har missat, som ni önskar att jag tar upp? Eller någon del ni vill att jag ska gå lite djupare in på? Kommentera gärna eller skriv ett mail på annavirkpanna@gmail.com (Y) Så kan jag ta upp det.

❤ Anna

 

5 reaktioner till “Lär dig virka c2c – Del 2

  1. Stort tack för en tydlig och bra instruktion!
    Det blev en fin grytlappar så nu ska jag fortsätta och virka efter diagram.
    /Marie

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.